Færre kunder og øget konkurrence rammer Matas
Et godt julesalg og en e-handelsvækst på 40 procent kan ikke kompensere for færre kunder i Matas.
Det udtaler Matas' administrerende direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg, i forbindelse med materialistkædens regnskab for tredje kvartal, som er fremlagt tirsdag morgen.
- Julehandlen gik pænt, og matas.dk voksede 40 procent alene i det seneste kvartal.
- Men denne udvikling kan ikke kompensere tendensen med en lavere kundestrøm og øget konkurrence i hverdagene, siger direktøren.
Overskuddet svandt i regnskabsårets første ni måneder ind til 248,6 millioner kroner fra 286,1 millioner perioden før.
Det har fået Matas til at se sortere på det indeværende regnskabsår.
Forventningen til salget i butikkerne, som var drevet af Matas i begge perioder, præciseres til en tilbagegang på 1-2 procent mod en tidligere forventning om et fald på 0-2 procent.
Driftsindtjeningen ventes nu at lande på 445-460 millioner kroner.
Inden offentliggørelsen af regnskabet var forventningen et resultat på 440-470 millioner kroner.
I regnskabsårets tre første kvartaler var Matas’ salg 2,7 milliarder kroner, hvilket svarer til et fald på 0,8 procent fra samme periode sidste regnskabsår
Direktør Gregers Wedell-Wedellsborg forklarer, at Matas står i en forandret markedssituation, hvor kæden er ved at forny sig skridt for skridt.
Dette indebærer en bredspektret digital vækstplan.
- Et hovedmål er at gøre det hurtigere og nemmere at handle på matas.dk.
- Vi investerer samtidig i et omfattende uddannelsesprogram, så vi kan tage Matas’ særkende, det gode råd, til næste niveau, forklarer direktøren i regnskabet.
/ritzau/